Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menyasarkan nilai jualan sehingga RM100 bilion bagi Program Jualan Malaysia (PJM).
Kempen Beli Barangan Buatan Malaysia yang diterajui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dengan kerjasama platform e-dagang Shopee mencatatkan jualan sebanyak RM3.1 juta (RM3,106,918) sejak dilancarkan dua bulan lepas.
NURIQ Enterprise, syarikat pengeluar produk rempah, pes dan makanan barat sejuk beku jenama Haqiqat yang mengutamakan konsep halal dan toyyiban, akan mengeluarkan rempah barbeku resipi baharu dengan citarasa lebih menyelerakan pada November depan.
Jualan tiga produk sejuk beku iaitu Whole Wheat Bread Cappatti, Paratha Original dan Roti Canai Classic telah mencatatkan peningkatan sebanyak 30 peratus menerusi KBBM.
Usaha kerajaan memperkasa Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) tahun ini bertepatan memandangkan ekonomi semasa yang terjejas akibat pandemik koronavirus (Covid-19).
Rakyat Malaysia turut diseru melakukan perbelanjaan berhemah dengan mengutamakan barangan tempatan dan produk Malaysia sepanjang tempoh dan pasca PKP bagi membantu menggerakkan ekonomi domestik negara yang telah menurun lebih 28 peratus.
Sakit kepala dapat bakal suami macam ni. Hantaran nak yang branded original dari luar negara je. Apa salahnya guna barangan lokal. Barangan tempatan pun ada juga yang berkualiti.
KBBM bukan sekadar kempen tetapi membantu pengusaha tempatan terutama Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) memasarkan produk dan perkhidmatan mereka, sekali gus menyumbang kepada peningkatan peratusan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang 2020.
Karnival yang menjadi kemuncak kepada beberapa siri penganjuran jelajah mini di seluruh negara itu menghimpunkan pengeluar, peruncit, pengilang, syarikat minyak dan usahawan tempatan.
Sikap segelintir pengguna yang melihat isu kepenggunaan sebagai satu perkara remeh antara faktor menyebabkan masih ramai individu yang terus menjadi mangsa penipuan di negara ini.
Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) menyarankan kerajaan mengurangkan import bahan mentah bagi mengurangkan kebergantungan dari negara luar.
KERAJAAN giat melaksanakan Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) 2019 bagi menggalakkan rakyat Malaysia membeli barangan buatan Malaysia.
Kempen yang digerakkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) itu bertujuan meningkatkan semangat cintakan barangan dan perkhidmatan buatan Malaysia.
Adakah orang Malaysia berbangga dengan produk ‘Made in Malaysia’? Selain Proton dan Perodua, apakah jenama buatan Malaysia yang menjadi sebutan?
Industri makanan berperanan penting dalam mempengaruhi ekonomi negara, malah dikatakan salah satu industri yang ‘tidak akan mati’. Peningkatan terhadap produk makanan dipengaruhi oleh permintaan pengguna.
MELAKA – Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) merupakan satu usaha bagi membantu usahawan-usahawan tempatan untuk terus kekal berdaya saing dalam menghadapi cabaran ekonomi semasa.
Siti Khadijah (SK) berjaya menembusi pasaran Indonesia dengan penghasilan telekung yang cantik dan berkualiti.
USAHAWAN tempatan seringkali berdepan cabaran besar dalam mengembangkan lagi perusahaan mereka untuk terus kekal berdaya saing dan duduk sebaris bersama produk-produk antarabangsa.
Sebenarnya terdapat pelbagai platform atas talian yang menjual barangan dan perkhidmatan tempatan. Bermula dari poduk makanan, bahan bacaan, kelengkapan rumah, fesyen dan sebagainya, ia cukup mudah didapati oleh pembeli lokal.